vrijdag 29 juli 2016

Kunstenaars pakken Bijlmer Bajes aan: 'zoveel mogelijk muren omtoveren'

Na de sloppenwijken van Rio, Curaçao en Haïti zijn de Favela Painting Boys nu gearriveerd in Amsterdam. De kunstenaars gaan de Bijlmer Bajes onder handen nemen.

De heren waren al een tijdje op zoek naar een project in Nederland. Toen ze hoorden dat de voormalige gevangenis binnenkort wordt omgetoverd tot azc, hadden ze beet. 'Een azc is natuurlijk nog interessanter.'

'Dit is eigenlijk ons allereerste project in Nederland, maar er zijn hier heel veel mensen die ons al een tijdje volgen. Dus toen we hier voor het eerst iets gingen doen waren er veel mensen die zeiden: 'God ik volg jullie al een tijdje; ik wil graag mee helpen', zegt Dre Urhahn.

Belangrijk
En die hulp is flink nodig. Het complex is groot en er is veel te schilderen. Gelukkig krijgen de twee hulp van vrijwilligers en ook vluchtelingen.  Zo ook Hida, een vluchteling uit Iran. Ze vindt het fijn om mee te helpen en denkt dat het schilderwerk erg belangrijk kan zijn voor andere asielzoekers. 'Vijf jaar geleden was ik ook een vluchteling en daarom vind ik het heel leuk om iets te doen voor een ander. Ik zat in Ter Apel en ik denk dat dit erg geholpen had daar.'

'Ik hoop dat we zoveel mogelijk mogen schilderen. dit is een eerste stap. als je hier rondloopt zie je dat er ongelooflijk veel grijze muren zijn. dus we hopen dat we zoveel mogelijk van die muren om te kunnen toveren', aldus de kunstenaars.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2afd6Ve'zoveel%20mogelijk%20muren%20omtoveren'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten