woensdag 21 juni 2017

Wethouder Kock: 'Dit vind ik ernstig, dit kan gewoon niet'

Hoe kon het zo mis gaan? Dat is de grote vraag nu vandaag bekend werd dat er grote fouten zijn gemaakt door de gemeente bij de beoordeling van rondvaartboten. Verslaggever Jelle de Gee sprak met verantwoordelijk wethouder Udo Kock over de uitkomsten van het onderzoek van Deloitte naar de vergunningverlening, en hoe het nu verder moet met de rondvaartbranche in Amsterdam.

Hoe kwam dit binnen bij u?
'Dat vond ik schrikken, echt teleurstellend. Nu zullen we echt opnieuw moeten beginnen. Het is niet dat de Raad van State alles van tafel heeft geveegd, maar wel de kern: we mogen geen onderscheid maken tussen boven en onder de 14 meter, dat lengte-criterium is van tafel, en daarmee moeten we voor een groot deel opnieuw beginnen. We moeten nu weer met alle steakholders om tafel, en zeker ook met de reders.' 

Lees ook: Dossier nieuwe regels rondvaartbranche

Gaat u beginnen met excuses?
'Waar ik mee ga beginnen is kijken of we het er allemaal over eens zijn dat de Raad van State-uitspraak betekent dat we opnieuw terug moeten naar de tekentafel, en dat we het eens zijn dat we de huidige situatie, de status quo, dat we die niet kunnen handhaven.' 

Maar zegt u dan ook sorry?
'Ik ga eerst kijken met de reders waar we het over eens zijn, en dan gaan we kijken hoe we verder gaan. Ik wil vooral vooruit kijken, hoe we samen dat nieuwe vaarbeleid kunnen vormgeven, want we moeten echt helemaal opnieuw beginnen.'

Maar het is nogal een potje geworden. De beoordeling van boten op basis waarvan ze een vergunning kregen is niet meer te controleren omdat die werden verstuurd via een website die die bestanden na een tijdje vernietigt... Kunt u uitleggen hoe dat mogelijk is?
'Die fouten die gemaakt zijn in de 'gewogen toetreding', die zijn niet acceptabel. Dat kan gewoon niet. Er waren al een aantal fouten ontdekt, door AT5, mede naar aanleiding daarvan heb ik meteen gezegd: we gaan een audit laten doen op dat hele proces van de 'gewogen toetreding'. Daarover ligt nu een rapport, daaruit blijkt dat er meer fouten zijn gemaakt. Dat vind ik ernstig, dat kan gewoon niet. Daarvan gaan we leren. Het is een hele schrale troost dat die 'gewogen toetreding' nu van tafel is door die uitspraak van de Raad van State.'

Het ging om miljoenen. Het ging om bedrijven die wel of niet konden blijven bestaan...
'Het auditrapport is heel duidelijk. Er zijn een aantal fouten gemaakt. Misschien niet reusachtig maar als je ze bij elkaar optelt dan is het nogal wat... De belangen zijn gigantisch en daarom moet zo'n uitgifte-ronde ook foutloos gaan. Punt uit. We betreuren dat het zo gegaan is.'

Lees ook: Rondvaartfiasco compleet voor gemeente: Waternet van dossier gehaald

Had u er niet veel strenger op moeten zitten?
'Volgens mij zijn we het erover eens dat er heel veel fout is gegaan. Dat dat niet acceptabel is.'

Ik denk dat heel veel Amsterdammers zich afvragen: Hoe kon dit nou gebeuren?
'U doet er heel luchtig over....'

Ik doe er helemaal niet luchtig over... Het is toch verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren?
'Nou, dan zijn we het daar over eens. Onaanvaardbaar.'

Dan zegt u: nu ligt er een rapport en we gaan het beter doen. Maar had u er meer bovenop moeten zitten?
'Ik kan u verzekeren dat ik hier heel bovenop heb gezeten de afgelopen anderhalf jaar. Feit is dat het fout is gegaan. Dat kunnen we niet terugdraaien. Het beste wat je kunt doen is zonder omhaal van woorden, zonder dingen achter te houden, volstrekt open op tafel leggen wat er niet goed is gegaan en vervolgens zeggen: daar gaan we van leren. Dat is op dit moment het beste wat je kunt doen.'



'Het belangrijkste voor mij is dat we die stad leefbaar houden. Als je aan Amsterdammers gaat vragen wat nu het grootste probleem in de stad is, dan zeggen heel veel Amsterdammers: het wordt steeds drukker, de leefbaarheid staat onder druk. Dat is de grootste zorg, dat is het belangrijkste doel wat we de komende maanden gaan doen. De markt opnieuw inrichten, en zorgen dat het leefbaar blijft.'

Voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 heeft u een nieuw plan voor de rondvaart?
'Ik kan geen specifieke datum noemen, maar zo snel mogelijk. Een paar weken gaat niet lukken, maar het moet ook geen jaar duren. Ik vind dat we dit zo snel mogelijk moeten doen, en ik vind dat dat ook moet kunnen. De urgentie is er, niet alleen bij mij, maar ook bij Waternet, bij de mensen hier op het stadhuis, en ook bij de reders en de bewoners van Amsterdam.' 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2tOdFgY'Dit%20vind%20ik%20ernstig,%20dit%20kan%20gewoon%20niet'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten