zondag 21 mei 2017

Weekend Academie wint Appeltje van Oranje: 'Jongeren in vroeg stadium kansen bieden'

Het was een bijzondere week voor de Weekend Academie, omdat ze onlangs het Appeltje van Oranje hebben gewonnen. De prijs staat ook wel bekend als de Oscar van het welzijnswerk. De academie helpt kansarme kinderen bij het leren en laat ze ontdekken wat ze kunnen bereiken in hun leven.

Uit veertig genomineerden werd de Weekend Academie als een van de drie winnaars gekozen. Het Appeltje is een blijk van waardering voor succesvolle sociale initiatieven die erin slagen verschillende groepen mensen bij elkaar te brengen.

'Enorm trots'
Oprichter en directeur Oguz Dulkadir noemt het winnen van de prijs een persoonlijke eer: 'Ik kwam als 16-jarige jongen naar Nederland en heb toch mijn kansen gekregen in de Nederlandse maatschappij. Op deze manier kan ik mijn kansen en mogelijkheden teruggeven aan achthonderd kinderen. Daar ben ik enorm trots op.'

De academie is tien jaar geleden opgericht en heeft inmiddels twaalf locaties. Ze zijn actief in diverse aandachtswijken in West en Nieuw-West, maar ook buiten Amsterdam. 'Toen ik negentien was heb ik een jongen leren kennen die mij wegwijs heeft gemaakt. Ik wil de jongeren in een vroeg stadium kansen en mogelijkheden geven en niet wachten tot ze toevallig iemand op hun 19e tegenkomen', zegt Dulkadir.

Groot bereik
Wekelijks volgen achthonderd leerlingen van tien tot en met vijftien jaar het programma in het weekend. Ze gaan op excursies en krijgen onder andere huiswerkbegeleiding en gastlessen. Sinds de oprichting zijn er al meer dan 10.000 kinderen en ouders bereikt.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2rqxvkY'Jongeren%20in%20vroeg%20stadium%20kansen%20bieden'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten