maandag 29 mei 2017

Stadsgidsen vaak te maken met geweld: 'Ik ben de kop van jut'

Door de toenemende drukte in de stad krijgen stadsgidsen het steeds moeilijker. Als ze met grote groepen lopen worden ze vaak uitgescholden en soms zelfs aangevallen en mishandeld.

Roos Koenen is ook stadsgids en loopt met nog maar weinig plezier door de Jordaan. 'Een collega van mij is geslagen op haar hoofd. Een andere collega is een kroeg uitgewerkt, echt uitgetrapt.' Een andere stadsgids weet er ook over mee te praten: 'Er wordt hier behoorlijk geschreeuwd. Er wordt hier ook vaak gestopt op de brug. Dan stappen mensen boos uit en is het bijna een soort knokpartijtje.'

Lees ook: PvdA: 'Stel vergunningen in voor rondleidingen De Wallen'

Alles behalve gezelligheid tijdens het rondleiden van groepen toeristen. Fysiek geweld tegen stadsgidsen komt dus steeds vaker voor en uitgescholden worden is dagelijkse kost. Een van de stadsgidsen noemt een voorbeeld: 'Rot op kankertoeristen, ga terug naar je eigen land.'

Accepteren doet Koenen het niet, begrijpen wel. 'De emoties zijn al zo hoog opgelopen. Ik loop met een peddel en een zender, dus ik ben de kop van jut. We accepteren natuurlijk niet dat we op deze manier worden bejegend. Ik ben geen onopgevoed kind dat gecorrigeerd moet worden. Maar ik begrijp de irritaties, mijn collega's ook. Dus ik denk dat we in gesprek moeten gaan.'

Over hoe het probleem uiteindelijk opgelost moet worden verschillen de meningen. 'Op de Wallen hebben we al hele goede richtlijnen. Voornamelijk over de grote van de groepen. Ik denk dat dat in veel meer buurten moet gelden.' Een ander idee van een andere stadsgids, een campagne: 'Er zou een grote campagne moeten komen: "Welkom in de stad, wees geen klootzak". Dat helpt bij iets meer recpect vanuit de toerist.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2segvuX'Ik%20ben%20de%20kop%20van%20jut'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten