zaterdag 27 mei 2017

Hoe verliepen de laatste minuten van het leven van Shanelle?

Was de 16-jarige Shanelle op slag dood of heeft ze nog geleden? Is ze inderdaad meters meegesleept door tram 13, zoals getuigen aan AT5 vertelden? Bijna 15 weken na het ongeluk weet vader Dennis van Zwietering nog altijd niet meer dan dat zijn dochter is doodgereden op de kruising van de Burgemeester van Leeuwenlaan met de Burgemeester Röellstraat. 

Het blijft onwerkelijk. Die maandagochtend in februari lag zijn dochter nog lekker te slapen toen hij naar zijn werk ging, die middag moest hij op het politiebureau haar spullen identificeren.
Dennis weet nog hoe hij haar eerder die middag probeerde te bereiken. Ze nam niet op en belde ook niet terug. Niets voor Shanelle. Dus belde hij haar vriend, met wie ze een jaar verkering had.

Agent aan de telefoon
'Ik kreeg een agent aan de telefoon. Hij vertelde dat Shanelle's vriend bij hem was en dat mijn dochter bij een ernstig ongeluk betrokken was en waarschijnlijk was overleden. Daarna werd ik gek en zakte ik in elkaar.'

Lees ook: Voetganger overleden na aanrijding met tram

Dat is nu bijna vijftien weken geleden. Over de agenten die hem de afgelopen tijd hebben begeleid, heeft Dennis niets dan lof, maar waarom weet hij nog steeds niet wat er is gebeurd? Afwachten, krijgt hij als antwoord als hij ernaar vraagt. Maar hoe lang nog?

Het gaat er niet om een schuldige aan te wijzen. 'De bestuurder van de tram zit huilend thuis heb ik gehoord. Voor hem is het misschien wel even erg als voor mij. Waar het om gaat: het wachten op antwoorden is zo zwaar. Wanneer kunnen wij als familie eindelijk gaan rouwen? Ik weet niet wat er echt gebeurd is, dus kan ik het geen plekje geven.'

Wat is die 20 minuten gebeurd?
Het zijn van die kleine dingen die hem steeds weer even uit evenwicht brengen. Zo las hij in de overlijdensakte dat Shanelle om 14.00 uur is overleden, maar in het nieuwsbericht van AT5 meldt de politie dat ze rond 13.40 uur onder de tram kwam. Wat is er die 20 minuten gebeurd? Heeft ze dan toch nog wat gevoeld toen de brandweer de tram probeerde op te tillen en dat mislukte?

'Ik moet vaak huilen, omdat ik denk dat ze pijn heeft gehad. Ik neem slaappillen omdat ik anders het beeld voor me blijf zien hoe ze daar ligt. Ook pijnlijk zijn de reacties op straat of online. Mensen beweren van alles, terwijl niemand nog de waarheid weet. Shanelle zou bijvoorbeeld oordopjes hebben gedragen.'

Geen maximumtijd voor onderzoek
Er staat bij de politie geen maximumtijd voor onderzoeken naar dodelijke verkeersongevallen. Het team opsporing ernstige verkeersongevallen streeft wel naar een doorlooptijd van maximaal zes maanden.

Zo lang kun je nabestaanden na een dodelijk ongeval niet laten wachten, vindt Dennis van Zwietering. Ze hebben het al zo moeilijk. Zelf is hij zijn baan kwijtgeraakt en pas sinds kort een paar dagen per week weer aan de slag, op therapeutische basis. Van stilzitten wordt hij alleen maar ongelukkiger.

Lees ook: Buurt wil stoplichten na zoveelste ongeluk op kruispunt in Nieuw-West

Eind juli eindelijk antwoorden?
Dennis zal nog even geduld moeten hebben voor hij zal weten wat zijn dochter is overkomen. Uit de reactie die AT5 van de politie heeft gekregen, blijkt dat het wachten is op het technische onderzoek (met bijvoorbeeld spooronderzoek en remproeven). Dat duurt nog tot 22 juni. Daarna zal het dossier besproken worden met de officier van justitie.

Dat gaat ongeveer eind juli gebeuren. Waarschijnlijk is het toeval, maar nadat AT5 navraag had gedaan bij de politie, kreeg Dennis te horen dat hij uiterlijk eind juli antwoorden op zijn vragen krijgt. Eerst zien, dan geloven, reageert Dennis. 'Ik heb al eerder gehoord dat het snel zou gaan. Ook al heb ik nu een mogelijke eindtijd, ik blijf bij mijn standpunt. Dit duurt te lang.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2s3lWh8
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten