vrijdag 29 september 2017

Boek vol verhalen over eendagsvliegen in Oranje: 'Het waren 18 onvergetelijke minuten'

Voetballers met slechts één interland achter hun naam zijn dun gezaaid, zou je denken. Toch heeft schrijver Tim Niehe (25) er elf bereid gevonden het verhaal achter hun kortstondige optreden in Oranje met hem te delen. Vanaf vandaag is het boek 'Het waren 18 onvergetelijke minuten' te koop.

'Eigenlijk wilde ik zelf ooit in Oranje spelen', bekent de zoon van presentator Ivo Niehe. Die droom heeft hij nooit kunnen waarmaken, maar zijn liefde voor het spelletje bleef. 'Toen bedacht ik: wie kan mij nu beter hun herinnering vertellen dan de jongens die dat één keer hebben gedaan.'

De jonge schrijver verwacht dat (voormalig) internationals als Robin van Persie, Wesley Sneijder en Frank de Boer slechts 'vervaagde' herinneringen hebben aan hun eerste interland. "Maar als je iets één keer hebt meegemaakt, heb je het nog helder voor de geest."

Dubbele beenbreuk
Een van die voetballers is Amsterdammer Marcel Peeper, die in 1990 werd opgeroepen voor een wedstrijd tegen de Sovjet-Unie. Hij stond in de basis, maar moest het veld in de achttiende minuut met een dubbele beenbreuk verlaten. De snoeiharde overtreding die kort daarvoor op hem was gemaakt, bleef onbestraft. 

Omdat sommige interlandcarrières te kort zijn om een heel hoofdstuk mee te vullen, zoomt Niehe ook in op de vaak bijzondere levensverhalen van de voetballers. Bijvoorbeeld op het verhaal van Wim Meutstege, die op het EK van 1976 zijn enige interland speelde.

Thaise masseuses
Na zijn voetbalcarrière belandde hij in Thailand, waar hij het geheim van de Thaise massage leerde kennen. 'Ik vond de massages heerlijk en raakte bevriend met een paar Thaise dames', vertelt hij over zijn relatie met enkele masseuses. 

'Toen ik werd overgeplaatst naar Oeganda, heb ik de spullen [uit de massagesalon, red] overgenomen en heb ik het in Kampala geprobeerd. Ik heb die meiden gevraagd of ze naar Oeganda wilden komen, en dat hebben ze gedaan.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2xDXKaI'Het%20waren%2018%20onvergetelijke%20minuten'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten