maandag 31 oktober 2016

Drukte in de Haarlemmerstraat: 'Airbnb is mijn hoofdinkomen. Zou niet weten wat ik anders moest doen'

De Haarlemmerstraat. Niet zo heel lang geleden nog verkozen tot de leukste winkelstraat van Nederland, maar inmiddels een van de meest in het oog springende voorbeelden van een straat die te lijden heeft onder toerisme-overlast.

Onder andere de toename van, al dan niet illegale, woningverhuur in en om de Haarlemmerstraat veroorzaakt veel overlast. Drommen toeristen die 's avonds laat op hun logeeradres aankomen, coffeeshopbezoekers die de doorgang blokkeren en complete panden die soms het hele jaar door via Airbnb verhuurd worden.

Lees ook: 'Drugsdealers Haarlemmerstraat komen achter klanten aan naar binnen'

Om de overlast terug te dringen besloot een bewonerscollectief (1013) het heft in eigen handen te nemen. Ze openden de jacht op dubieuze verhuurders. Buurtbewoonster Fata is één van de 'verdachten' die de bewoners in het vizier hebben, maar zij zegt zich netjes aan de regels te houden.

Lees ook: Bewoners Haarlemmerbuurt klaar met drukte: 'Wil ik hier nog wel ouder worden?'

'Leuke mensen'
'Ik probeer me netjes aan de zestig dagen per jaar-regel te houden', vertelt de verhuurster in gesprek met AT5. 'Maar ik weet niet zeker of dat altijd lukt'. Fata maakt al drie jaar gebruik van Airbnb. Met veel plezier, zegt ze zelf. En ze houdt er inmiddels een aardig zakcentje aan over. 'Het is mijn hoofdinkomen. Ik zou niet weten wat ik anders moest doen.' Een onderdeel van het probleem vindt Fata zichzelf dan ook niet. 'Ik accepteer alleen leuke mensen, vervelende mensen komen er bij mij niet in.'

Lees ook: Ondernemers Haarlemmerdijk zijn straatdealers en illegale hotels zat

Asociaal
Maar hier denkt Robin Labrijn, bewoner en voorzitter van bewonersplatform 1013, toch nét even anders over. 1013 houdt sinds begin dit jaar een lijst bij met daarop panden die volgens hen illegaal worden verhuurd. Het huis van Fata stond ook op de lijst. 'Ik vind het asociaal als je op deze manier geen rekening houdt met de buurt', stelt Labrijn.

Deze reportage is het eerste deel van een vijfdelige reeks over de Haarlemmerstraat die deze week op AT5 wordt uitgezonden. Een lange reportage over de straat is vanaf vrijdag te zien op AT5 en AT5.nl/drukte.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2dV3qny'Airbnb%20is%20mijn%20hoofdinkomen.%20Zou%20niet%20weten%20wat%20ik%20anders%20moest%20doen'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten