vrijdag 29 september 2017

Bijlmerramp-reportages bij AT5: 'Ik ruik de kerosine, ik ruik die brand'

Het is volgende week precies 25 jaar geleden dat een vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al neerstortte op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg. 43 mensen kwamen bij de Bijlmerramp om het leven. AT5 zendt dit weekend twee reportages uit met de ooggetuigen van toen.

Politieagenten vertellen wat ze allemaal tegenkwamen op de rampplek op die noodlottige avond van 4 oktober 1992. 'Het is chaos met de hoofdletter C. Het is echt gigantisch', vertelt agent Leo Dortland. 'Alles stond in de brand, bomen, flats en zelfs de betonning stond in de brand.'

'Ik ruik die brand en de lichamen ook'
Hoewel de verhalen verschillen is er één grote overeenkomst: de betreffende avond ligt zelfs na 25 jaar nog vers in het geheugen. Dat vertelt ook Bart Driessen, de politiecommandant die de berging coördineerde: 'Als ik dit zo zie, dan ruik ik die kerosine. Ik ruik die parfum. Ik ruik die brand en de lichamen ook. Terwijl, er is hier niets te ruiken, we zitten hier in de studio en ik ruik helemaal niks. Maar ik ruik het wel, gek.'

De hele reportages met interviews en nieuwe geluidsfragmenten zijn vanaf zaterdag en zondag te zien op AT5.nl/bijlmerramp.

Hoe kon de grootste vliegramp op Nederlandse bodem ooit gebeuren? Check de animatie hieronder:



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2fxd2TT'Ik%20ruik%20de%20kerosine,%20ik%20ruik%20die%20brand'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten