maandag 28 december 2015

Stichting tegen huiselijk geweld woedend om verlies subsidie

Voor 160 gezinnen waarin huiselijk geweld voorkomt stopt na 1 januari waarschijnlijk de hulp. De gemeente geeft geen subsidie meer aan Stichting Home Empowerment, die als proef voor een jaar geld had gekregen. De stichting legt zich er niet bij neer.

Een van de vrouwen die de stichting helpt, is Rabab. Haar man beëindigde de relatie in Tunesië. Haar twee dochters hebben een Nederlands paspoort, maar zijzelf niet. Vier jaar later kon ze met hulp van Nederlanders weer terug naar Amsterdam, waar zij weer aanklopt bij haar man. Eerst gaat het redelijk, maar dan beginnen de ruzies.

'Hij helpt mij niet. Hij luistert niet, alleen duwen, schreeuwen en slaan. Voor niks stuurt hij mij weg van huis. In pyjama, slippers en te kleine tas', vertelt Rabab. Ze is niet tevreden over andere hulpinstanties. 'Ze praten met mij en willen niets aan mijn situatie doen. Toen ben ik gestuurd naar deze stichting. Ze zeiden, wij gaan jou echt helpen. Niemand wil jou, wij helpen jou.'

Regels
De afspraak was dat hulpbehoevende gezinnen werden doorverwezen via stichting Veilig Thuis, maar dat gebeurde niet. De vrouwen meldden zich wel uit zichzelf of ze werden doorverwezen door de politie. Volgens de gemeente heeft Raffia zich niet aan de regels gehouden en blijft het daarom bij een proef. Om welke regels het ging, kon de gemeente niet zeggen. 

Raffia Aallouch van Stichting Home Empowerment is woedend over het besluit van de gemeente. 'Grote organisaties krijgen tonnen met geld. Terwijl ik eigenlijk alle mensen die nergens worden geholpen opvang. Men name de zwakke doelgroep. Ik ga knokken voor die 160 gezinnen. Ik ga niet opgeven.'

De cliënten van de stichting zijn een handtekeningenactie begonnen en gaan de handtekeningen binnenkort aanbieden aan de gemeente.  



from AT5 - nieuws http://ift.tt/1SjagPJ
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten