woensdag 25 april 2018

Gemeente beboet ouderenvervoerder RMC voor ondermaatse prestaties

De gemeente is begonnen met het uitdelen van boetes aan ouderenvervoerder RMC. Dat zegt demissionair wethouder Pieter Litjens in de raadsvergadering van vanochtend.

De boetes, een voor de ondermaatse prestatie van het callcenter en één voor de punctualiteit, bedragen zo'n 2,75 procent van de omzet van maart. Hoeveel dat precies is, is onbekend.

RMC, een Rotterdamse vervoerder, verzorgt sinds midden 2017 het aanvullend vervoer in Amsterdam. Het vervoersbedrijf nam die taak over van Connexxion. Dat leverde RMC zo'n twintig miljoen euro per jaar op. Men moet bij aanvullend vervoer vooral denken aan ouderenvervoer en vervoer voor mensen met een beperking. Al met al vertaalt dat zich tot zo'n 850.000 ritten per jaar.

Lees ook: Klanten urenlang laten wachten: 'Opstartproblemen RMC waren niet te voorkomen'

Maar de overname verliep allesbehalve vlekkeloos. De overdracht van taken verliep chaotisch, waardoor uiteindelijk de ouderen en beperkten de klos waren. Zo moest een ouder gehandicapt stel uit Zuidoost drie uur wachten op een taxi. Het was op een gegeven moment zo bar en boos dat de punctualiteitscore van de vervoerder zakte naar 70,98 procent: bijna eenderde van de taxi-ritten kwam te laat. De gemeentelijke norm van 93 procent was daarmee bij lange na niet gehaald. Daarnaast klaagden gebruikers dat de ritten te duur waren geworden.

Lees ook: Gemeente keihard voor vervoerder RMC: 'Vanaf morgen voldoen aan punctualiteit'

Het leek beter te gaan eind 2017. De punctualiteitscore steeg naar 92% en de Rotterdammers leken schoon schip te maken, maar de problemen hielden aan. De punctualiteitscore werd vrijwel niet gehaald, ondanks beloftes de zaken te verbeteren. Als laatste oplossing heeft Litjens de vervoerder nu beboet. Ook actuele cijfers over het presteren van de vervoerder ontbreken.



from AT5 - nieuws https://ift.tt/2HtSP1B
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten