dinsdag 30 oktober 2018

Uitreiking awards Black Achievement Month: 'Ik ben heel erg geroerd'

'Mijn hart klopt heel hard. Ik had het echt niet verwacht', reageerde kickbokser Lucia Rijker bij het in ontvangst nemen van de sport-award. Naast Rijker vielen Anousha Nzume (Mens en Maatschappij), prof. Humphrey Lamur (Wetenschap en Onderwijs), Frank Zichem (Oeuvreprijs) en Babs Gons (Kunst en Cultuur) in de prijzen bij de uitreiking van de derde Black Achievement Awards in het DeLaMar Theater gisteravond.

Voor de awards werden mensen uit verschillende vakgebieden genomineerd die een belangrijke betekenis hebben gehad voor de zwarte gemeenschap. Naast sport werden er awards uitgereikt in de categorieën oeuvre, kunst en cultuur, ondernemerschap en wetenschap. 

Lees ook: Black Achievement Awards: 'Een avond vol black excellence en black joy'

Doorvechten
Humphrey Lamur, gepensioneerd hoogleraar geschiedenis en emeritus aan de Universiteit van Amsterdam, mocht de award voor de wetenschap in ontvangst nemen. Hij deed onderzoek naar trans-Atlantische slavenhandel en schreef hier meerdere boeken over. Ook is hij sinds 1998 bezig met een data-bestand van de slavenbevolking in Suriname. 'Ik ben heel, heel erg blij dat ik deze onderscheiding krijg. Je moet doorzetten en doorvechten, dan kom je er wel', aldus Lamur.

Lees ook: Black Achievement Month gaat iedereen aan

Tranen
De oeuvre-prijs ging dit jaar naar Frank Zichem, een televisie- en documentairemaker die sinds het begin van zijn carriére meerdere documentaires maakte over de sociaal-economische en politieke situatie in zijn geboorteland Suriname. Als de presentator hem vraagt anders te gaan staan zodat hij beter hoorbaar is, wordt duidelijk hoeveel het winnen van de award hem doet. 'Dan kunnen ze de tranen in mijn ogen zien. Ik ben heel erg geroerd.'

Lees ook: Black Achievement Month: 'Mensen denken soms dat ik een verdachte ben, tot ik mijn toga aantrek'

Black Achievement Month 
De feestelijke avond betekende tevens het einde van de jaarlijkse Black Achievement Month. In oktober wordt de 'zwarte' geschiedenis van Nederland uitgelicht met debatten, exposities, theater, dans en film. 

Bekijk hieronder een uitgebreide samenvatting van het evenement:



from AT5 - nieuws https://ift.tt/2Q6B8pg
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten