dinsdag 15 mei 2018

Ramadan tijdens de eindexamens: 'Je focus is minder goed'

Lange, warme dagen zonder eten en drinken. De ramadan is dit jaar een extra beproeving voor scholieren die hun eindexamens doen. De 17-jarige Farah heeft daarom besloten om wel iets te eten en drinken op het moment dat ze uitgeput raakt.

'Als je niet eet of drinkt, dan is je focus minder goed. En je hebt wel echt goede focus nodig om je examens te halen, goed geconcentreerd te zijn, uitgerust', zegt de scholiere tegen AT5. 'En alle energie die je nodig hebt, die heb je gewoon nodig ervoor.'

Farah, die de eindexamens van het vmbo-t doet, heeft daarom besloten dat zij wel vast tijdens het leren, maar niet als ze de examens echt moet maken. 'Dat heb ik ook gewoon tegen mezelf gezegd. Dat als ik merk dat ik gewoon uitgeput raak, en dorst heb omdat ik hoofdpijn heb bijvoorbeeld door watertekort, dat ik wel echt gewoon ga eten of drinken. Omdat ik wel gewoon wil dat mijn fysieke toestand op niveau blijft.' En of ze zal slagen? 'Ja, ik weet zeker dat ik ga slagen. Ja, echt waar.'

Onderzoek
De ramadan val ieder jaar anders. De komende jaren zal er overlap zijn met de eindexamens op middelbare scholen. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit in 2003 bleek dat studenten slechter presteerden bij het maken van tentamens als zij meededen met de ramadan. De vrees is dat ook middelbare scholieren slechter zullen scoren op hun eindexamens als zij lang opblijven en overdag niet eten en drinken.



from AT5 - nieuws https://ift.tt/2IgrLmN'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten