dinsdag 28 november 2017

Ellen redde Engelse toerist uit gracht: 'Hij zag blauw, maar niemand hielp hem'

Het had weinig gescheeld of Ellen Harder had dit weekend een Engelsman voor haar ogen zien verdrinken. Terwijl ze aan het werk was als schipper en een boot terugbracht, zag ze op de kant een paar mensen filmen en lachen. Wat bleek: een man was in het water gevallen en het lukte hem niet om eruit te klimmen.

Ellen voer met een klein bootje over de Keizersgracht, bij de Rode Hoed. 'Ik hoorde Russische toeristen lachen. Ik geloof dat ze ook iets als 'help' riepen, maar ik verstond het niet goed. Pas toen ik doorkreeg dat ze het naar mij riepen, lette ik goed op.' Ze zag de Russen wijzen, en keek in die richting. 'Daar lag in een heel donker hoekje bij een brug iemand in het water.'

Lees ook: Duikers halen drenkeling uit gracht Oudezijds Voorburgwal

De Russen vonden het grappig, maar Ellen had een week ervoor een cursus Sea Rescue gedaan, dus wist hoe gevaarlijk het was dat er iemand in het koude water lag. 'Ik voer meteen naar de jongen toe. Hij was al zo ver afgekoeld dat hij blauw zag, niet meer kon praten en kon zwemmen. Hij had ook nog drugs gebruikt.'

Gescheurde borstspieren
Hij klampte zich vast aan de hoge kade, maar moest loslaten om bij de boot te komen. 'Toen hij de kade losliet, zakte hij als een baksteen naar beneden. Ik kon hem gelukkig op tijd vastgrijpen, bij zijn kraag en zijn broekspijp. Ik weet niet waar de kracht vandaan kwam, maar het lukte me om hem in de boot te trekken.' Terwijl ze dat deed, scheurde ze allebei haar borstspieren.

Lees ook: Echtpaar met slok op onderkoeld uit de Keizersgracht gered

Ellen meerde haar boot aan, om de Engelsman op de kant te krijgen. 'Ik had verwacht dat er wel mensen zouden komen helpen, maar niemand kwam. De Russen vonden het allemaal heel grappig, en niemand had een ambulance gebeld.' Daarom sleepte ze de jongen naar het kantoor van Those Damn Boat Guys, even verderop. 'Daar hebben we hem goed ingepakt en een ambulance gebeld. Terwijl we daarop wachtten, dwaalde hij helemaal af. Zijn ogen rolden en hij wist echt niet wat er om hem heen gebeurde.'

Niets geleerd
De jongen moest de hele dag nog in het ziekenhuis blijven, maar Ellen denkt niet dat hij veel van zijn avontuur heeft meegekregen. 'Ik heb contact met hem en heb hem zelfs nog even gezien, maar hij is de volgende dag gewoon weer gaan feesten. Hij herinnert zich nauwelijks iets. Hij weet dat hij van een boot in het water is gevallen, en dat hij in het ziekenhuis lag, maar wat daar tussenin is gebeurd weet hij niet. Hij reageerde heel koeltjes op alles.'

Lees ook: Politie voorziet toerist van droge kleren na val in gracht

Ellen hoopt in ieder geval dat haar verhaal ervoor zal zorgen dat er iets verandert bij de gemeente. 'De afgelopen vijf jaar zijn er tientallen mensen verdronken in Amsterdam. Ieder jaar wordt er meer dan 400 keer een ambulance gebeld voor iemand die in de gracht ligt. Vaak is het heel moeilijk om uit een gracht te klimmen, de gemeente zou dat met lijnen langs de kade al makkelijker kunnen maken. Dan zou je zo'n touw vast kunnen grijpen als je in het water ligt. Dat zou doden kunnen schelen.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2BvqotL'Hij%20zag%20blauw,%20maar%20niemand%20hielp%20hem'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten