woensdag 18 oktober 2017

Vic Crezée: 'Er zijn weinig hiphop-dj's die risico's nemen'

Vandaag is het Amsterdam Dance Event officieel begonnen. Liefhebbers van alle stijlen elektronische muziek komen hun hart ophalen in de stad tijdens het vijfdaagse event. Iemand die is opgegroeid in de veelzijdige Amsterdamse clubscene is Vic Crezée. Ooit begonnen als puur hiphop-dj, nu mixt hij dat net zo makkelijk met een onbekende wave-plaat.

Idolaat at van hiphop
Van jongs af aan was Vic Crezée al idolaat van hiphop. Als elfjarig jochie was hij al te vinden in de platenzaak, Fat Beats aan het Singel. Daar kwam hij er ook achter dat hij wilde leren dj’en. 'Ik hoorde een keer wat gescratch op een Wu Tang-plaat en dacht: "Dat wil ik ook." Niet echt wetende wat dat precies inhield. De jongens (van Fat Beats red.) namen me mee naar de club, naar radioshows. Voor Kink FM deden ze een radioshow, destijds in de kelder van de platenzaak. Vervolgens ben ik denk ik op m'n vijftiende in clubs gaan draaien.'

Hij begon met het draaien van hiphop in de Melkweg en op feesten als Appelsap. Maar kwam later in aanraking met andere stijlen zoals rock en post-punk. 'Eerst begreep ik het niet zo goed. We zijn toch allemaal hiphopgasten, wie luistert er nou naar die shit? Maar gaandeweg ben ik dat heel erg tof gaan vinden. Ik doe zelf ook een radioshowtje bij Red Light Radio, Whatever Forever, waar ik heel veel rock, post-punk en wave draai.'

'Iedereen draait een beetje hetzelfde'
Vic wordt steeds meer een dj die verschillende stijlen probeert te combineren en het publiek een beetje wil opvoeden. 'Ik merk ook, in die hiphop-scene, dat dj’s mij een stuk minder triggeren tegenwoordig. Iedereen draait best wel een beetje hetzelfde. Alle hitjes worden allemaal gedraaid. Er zijn weinig dj’s die risico's nemen, mij verrassen. Daarom ben ik daar een beetje van weg aan het draaien.'

De scheiding van de verschillende stijlen was eerste ook goed zichtbaar in de Amsterdamse clubscene vertelt de geboren Amsterdammer.  'Toen had je echt hiphopfeesten, housefeesten, en dat kwam niet echt heel veel samen. Maar op een gegeven moment kwam er wel een periode dat dat wel allemaal samen kwam. Er werd hiphop gedraaid op rockfeesten, rock op hiphopfeesten. Het werd ineens heel eclectisch.'

Acceptatie in de club
Die mix van verschillende stijlen zorgt er ook voor dat de sfeer in de clubs beter wordt. 'Natuurlijk zijn er nog steeds potenrammers in Amsterdam en dat soort shit. Maar ik merk wel gewoon dat er best wel een samenhorigheid is tegenwoordig en dat iedereen elkaar gewoon accepteert. Als een punkgast op een hiphopfeest is wordt daar niet meer naar om gekeken. Vroeger was dat toch anders.'

'Fucking gruwelijk'
Vic Crezée is niet iemand die van te voren het programma van ADE in z’n kop stampt. Hij ziet vaak wel waar hij belandt. 'Het moeilijkste is niet al je kruit te verschieten op de eerste dag. Maar het is supertof: je gaat even naar Rush Hour waar een instoretje is, je koopt een paar platen en dan loop je verder naar Red Light Radio waar een of andere topper uit Chicago staat te draaien. Dan ga je bij Red Light Records naar binnen en drink je een biertje, koop je een plaatje. Vervolgens ga je naar Claire of naar de School. Fucking gruwelijk toch?'

Zelf staat Vic Crezée op donderdag in de Claire tijdens LAPA ADE Special samen met onder andere Lefto en Prosumer. Vrijdagnacht staat hij vanaf 5.00 uur in de School tijdens Het Weekend. Die club blijft overigens gedurende heel ADE open: 62 uur lang.

In aanloop naar ADE vraagt AT5 aan vijf Amsterdamse dj's wat de Amsterdamse dancescene volgens hen zo bijzonder maakt. De komende dagen lees je interviews met onder andere Mees Dierdorp en Mirella Kroes terug op AT5.nl/ade.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2x6GuaF'Er%20zijn%20weinig%20hiphop-dj's%20die%20risico's%20nemen'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten