dinsdag 17 oktober 2017

Aftellen tot ADE: 'Een bloeiende scene die al jarenlang divers is'

Morgen begint het Amsterdam Dance Event (ADE). De stad vult zich met danceliefhebbers die de keuze hebben uit meer dan 500 feesten. Naast een groot festival van vijf dagen is het ADE ook een ontmoetingsplek voor de duizenden artiesten. Eén van hen is de Amsterdamse techno-dj Mirella Kroes.

Ze begon aan het begin van dit decennium op een zolderkamertje in haar geboorteplaats Meppel met draaien. ‘Toen was ik negentien. Dat is vijftien jaar geleden. En ja, toen gingen ik en m’n broer een beetje dj-contests organiseren.’ Op die contests leerde ze draaien. ‘Maar m’n eerste gig, waar ik echt geld voor kreeg, was in 2007. Sindsdien ben ik het wat serieuzer aan gaan pakken. Meer zo van: “Oke, dit is echt heel vet, dit is wat ik verder wil gaan uitbouwen”.’

Bloeiende scene 
Na de eerste stapjes als dj in clubs als de Stalker in Haarlem, ging ze naar Amsterdam. Ze woont nu zeven jaar in de stad, in de buurt van het Westerpark en dus de Westergasfabriek. Eén van de belangrijke plekken in de stad op het gebied van de dance-/ en clubcultuur. Een cultuur die ze als ‘bloeiend’ omschrijft. ‘Het is een scene waarin al jaren lang heel veel gebeurt. Je had tussen de periode van Club 11 en de Roxy een beetje een gat. En daarna duurde het nog wel een tijdje. Maar als je nu kijkt wat er allemaal is. Je hebt de School, de Shelter, de Radion, je hebt de OT301, de Claire. Dus je hebt ruimte voor experiment, je hebt ruimte voor house, je hebt ruimte voor techno, een ruimte voor disco. Het is gewoon een hele bloeiende scene die al jarenlang heel divers is.’

Warme vibe
Naast bloeiend ziet Mirella Kroes de scene in de stad als gezellig. ‘Natuurlijk lopen er wel wat ego’s rond, maar het is maar net waar je mee omgaat. En ik heb gewoon een hele fijne groep mensen om me heen. De dj’s onderling zijn heel supportive naar elkaar toe. Ik vind het echt een hele fijne, warme vibe hebben. Ik zag ineens een jongen, Philou Louzolo, en die draaide zo’n vette set en die kende ik eigenlijk niet eens. Dus ik ging even naar hem toe van: “Wat een toffe set”. Hij is dan een jongen uit Rotterdam en draait een iets ander genre, maar daar heb je dan wel weer snel heel leuk contact mee.’

'Amsterdam is unieke plek'
En hoe komt dat naar voren tijdens ADE? ‘Het is een van de leukste weken van het jaar. Je merkt gewoon dat er een andere sfeer hang in de stad. De hele stad staat in het teken van elektronische muziek. Iedereen is er. Op social media ontmoet je mensen online die je misschien nog nooit in het echt hebt gezien. En met ADE zijn heel veel van die mensen ineens in de stad.’ In een andere stad als Amsterdam zou zo’n evenement volgens haar moeilijker gehouden kunnen worden. ‘Je moet wel op een plek zijn waar je aanbod van diverse clubs hebt en er de faciliteiten voor hebben en een bepaalde scene. Dus Amsterdam is wel een unieke plek. Als je dat niet hebt, wat is dan de grondslag voor een ADE? Het is zo divers, zo groot. Dat kan niet op een plek waar twee locaties zijn.’

Zelf draait Mirella Kroes op de avond van Dave Clarke, Dave Clarke Presents vrijdagavond in de Melkweg. Ze staat daar samen met onder andere Boys Noize en James Ruskin. Op zaterdag heeft ze nog een geheime gig…



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2xLGb4c'Een%20bloeiende%20scene%20die%20al%20jarenlang%20divers%20is'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten