donderdag 17 augustus 2017

Zomerdrukte bij Hulplijn Amsterdam: 1 op 8 Amsterdammers is problematisch eenzaam

Volle terrassen, lekker op vakantie en dagjes weg met vrienden en familie, de zomermaanden staan voor veel Amsterdammers in het teken van plezier en gezelligheid. Toch staat de telefoon bij Hulplijn Amsterdam roodgloeiend, met name door bellers die zich eenzaam voelen.

De Hulplijn Amsterdam helpt mensen die niet goed in hun vel zitten met een anoniem telefoongesprek. Vrijwilligers van de hulplijn voeren jaarlijks zo'n 17.000 gesprekken. Voor het eerst in 60 jaar gaat meer van de helft van die gesprekken over gevoelens van eenzaamheid.

'Al twee weken niemand gesproken'
'Het is vrolijkheid en blijheid op straat. Het is prachtig weer. Als iemand dan vertelt: "Ik kom de deur niet uit", of "Al twee weken heb ik niemand gesproken", of "Ik heb mijn gordijnen nog dicht", dan voel je wel dat iemand heel erg eenzaam zit te zijn', vertelt vrijwilliger Simone.

Eén op de acht Amsterdammers is problematisch eenzaam, zegt Ed Theunen, directeur van Hulplijn Amsterdam. 'Jij en ik zijn ook wel eens eenzaam. Maar wanneer het echt het functioneren belemmert, psychisch, maar ook fysiek. Eén op de acht valt in die categorie.' Het aantal bellers neemt volgens hem toe omdat eenzaamheid steeds beter bespreekbaar wordt. In de zomer zijn veel therapeuten ook nog eens op vakantie.

'Enthousiasme om iets terug te geven'
'Zoveel eenzaamheid en dan is vier uurtjes per week voor een vrijwilligersorganisatie, dit te mogen doen, dat is gewoon zo'n kleine moeite', zegt Simone. 'Dit is geen oproep. Maar het is wel mijn enthousiasme om te zeggen dat het absoluut bijdraagt aan iets teruggeven.'

Wil je zelf graag een gesprek met één van de vrijwilligers van Hulplijn Amsterdam? Kijk dan hier, of bel 020-6757575.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2uUgDkS
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten