zaterdag 19 augustus 2017

Alissa maakt leven van patiënten aan infuus draaglijker: 'Ik liep wekenlang met zo'n infuuspaal'

Als bij de dan 19-jarige Alissa Rees acute leukemie wordt vastgesteld, ervaart de concept designer in spé alle beperkingen van een ziekenhuispatiënt. Vooral de infuuspaal die haar bij iedere onderneming vergezelt, is een doorn in haar oog. 'Dat kan beter', weet ze.

Een paar jaar later heeft Rees de leukemie overwonnen en pronkt haar foto naast een artikel op de website van het OLVG, één van haar voormalige behandelziekenhuizen. Ze heeft een nieuw systeem ontworpen waarbij patiënten dankzij een buidel-achtig hesje een infuus met zich mee kunnen dragen, in plaats van achter zich aan slepen. 

Dankzij het 'draaginfuus' hebben patiënten geen last meer van blokkerende wieltjes, of snoeren die achter deurklinken blijven hangen. Dat is althans de belofte van het eerste prototype. 

'Ik ontbeet aan het infuus, douchte aan het infuus, sliep aan het infuus', vertelt de nu 26-jarige Rees. 'Toen ik mijn stamceltransplantatie kreeg, hing ik vijf aaneengesloten weken aan die infuuspaal'.

'Mijn ziekte is ook fysiek heftig geweest', zegt Rees. Ze legt uit dat zware chemokuren waarschijnlijk zittend het best te verdragen blijven. Daar biedt haar product geen soelaas. 'Dat spul blijft ontzettend giftig en daar helpt deze uitvinding niet bij'. Maar een infuus van een zoutoplossing of antibioticakuur, daar kan de patiënt prima bij rondlopen, meent Rees.  

'Genoeg nagedacht'
Voor haar ziekte wilde de geboren Amsterdamse nog filosofie studeren, maar na een ziektebed van acht maanden had ze genoeg over het leven nagedacht. 'Toen doktoren me gezond verklaarden wilde ik léven. Boeken liet ik links liggen, liever ging ik iets met mijn handen doen'. 

Rees kwam in Eindhoven terecht, waar ze tot concept designer werd opgeleid. Afgelopen februari studeerde ze af met een boek vol ontwerpen waarvan zij als ervaringsdeskundige weet dat ze het leven van patiënten vergemakkelijken. Met haar ideeën sleepte Rees twee ontwerpprijzen in de wacht tijdens de zogenoemde Brains Awards

Twee ontwerpen zijn al uitgewerkt, andere Ideeën wil ze nog tot leven brengen. 'Behalve het draaginfuus heb ik bestek ontworpen, zodat etenstijd een iets prettiger moment op de dag kan worden', zegt Rees. 

De nieuwe ideeën moeten tot stand komen in samenwerking met anderen. Ook moet Rees investeerders zien te vinden. 

Kil en klinisch
Ze hekelt de grauwe omgeving waarin een patiënt terechtkomt. 'Niets ten nadele van het OLVG, maar het was bijna lastig om mijn leven wat gezelliger maken. Bloemen mochten niet, ik werd te vaak van kamer gewisseld om de muur vol te hangen. Aan die ervaring kan ik als ontwerper iets veranderen', zegt Reed telefonisch vanuit het Duitse München. 

Haar boek met ontwerpen wordt in oktober gepresenteerd op de Dutch Design Week. 'Mijn producten hoeven geen ziekte te verbergen, maar het hoeft ook niet gelijk op te vallen. Iets meer kleur, iets minder kil en klinisch... dat mag wel.' 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2vS2iXI'Ik%20liep%20wekenlang%20met%20zo'n%20infuuspaal'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten