maandag 31 juli 2017

Zeilschool IJburg gaat gebukt onder vernielingen door jongeren: 'Is dit dan leuk? Ik snap het niet'

Zwaardjes zijn gestolen, bootjes zijn vernield en in het water gegooid en kisten zijn kapotgemaakt: jongeren hebben gisteravond voor veel schade gezorgd bij Zeilschool IJburg.

'Ik werd gisteravond gebeld door iemand van de school die zei dat er weer een groepje jongeren bezig was. Ik denk dat ik weer voor 800 of 900 euro schade heb', vertelt de eigenaar van de zeilschool Bart Ypma. Jongeren zorgen de laatste maanden vaker voor problemen in de jachthaven bij de Krijn Taconiskade op IJburg.

'Weet niet wat hun bezielt'
'Laatst werd er ingebroken bij een zeilboot en werden de kussens allemaal kapot gesneden, onze boeien worden lek gestoken, de stuurinstallatie van ons vlot is vernield en peddels zijn gebroken en in het water gegooid.' In de meivakantie waren er ook al problemen en zouden de jongeren boten in de haven hebben losgemaakt en bloembakken op de kade vernield hebben. Een paar weken terug wilde een paar jongens een motorboot van de zeilschool stelen, maar ze werden op heterdaad betrapt door de havenmeester. 'Het zijn jochies van tussen de 11 en 17 jaar oud. Ik weet echt niet wat hun bezielt om dit te doen.'

De schade schat Ypma inmiddels op ongeveer 1500 euro, daarnaast is hij heel veel tijd kwijt met het opruimen van alle vernielingen en het doen van aangifte. 'Het is een hele grote groep jongens die dit doet en de politie kan eigenlijk alleen ingrijpen als ze op heterdaad betrapt worden', zegt Ypma. 'Ik wordt als zeilschooleigenaar echt niet rijk van wat ik hier doe. Maar wat ik vooral erg vind is dat de kinderen die willen leren zeilen hier de dupe van worden. Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat hier zo leuk aan is? Ik snap het niet.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2uN0Erm'Is%20dit%20dan%20leuk%3F%20Ik%20snap%20het%20niet'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten