vrijdag 28 juli 2017

Slechts taakstraf voor doodrijder: 'Rechter maakt te weinig onderscheid tussen 'foutje' en wegpiraat'

'Bizar', 'Zo krom als wat'. In de ogen van veel Amsterdammers verdient de joyrider die op de Van Woustraat een dodelijk ongeluk veroorzaakte een zwaardere straf dan de taakstraf die hij deze week kreeg. Onvrede over het vonnis komt het vaakst voor bij verkeersrechtszaken, zegt hoogleraar strafrecht Marc Groenhuijsen.

Een 25-jarige man uit Iran reed op 5 mei 2014 met 52 tot 60 kilometer per uur over de Van Woustraat. Te hard dus. Het was druk en hij kende de weg niet goed. Ook had hij geen rijbewijs, waarvoor hij zelfs al drie keer eerder was veroordeeld.

Op de kruising met de Rustenburgerstraat week hij uit voor een scooter en raakte vervolgens een fietser. Uiteindelijk knalde hij met zijn auto tegen een verkeersbord, dat door die klap omklapte en op het hoofd van een man terecht kwam. Die overleed later aan zijn verwondingen. Zijn dochter had gehoopt op een gevangenisstraf voor de dader, zei ze gisteren tegen AT5

Lees ook: Rechter over taakstraf voor joyrider na dodelijk ongeluk: 'Geen rijbewijs betekent niet dat je niet kunt rijden'

Honderden van dit soort zaken
'Er zijn honderden van dit soort zaken waarbij slachtoffers en nabestaanden ernstig teleurgesteld zijn', zegt hoogleraar strafrechter Marc Groenhuijsen van de Universiteit Tilburg. Hij deed onderzoek naar straffen voor verkeersdelicten en de reacties van slachtoffers daarop.

'Zeker als het gaat om een combinatie van te hard rijden, door rood rijden en onder invloed zijn, is er verontwaardiging over het vonnis. Een opeenstapeling van fouten en dan iemand doodrijden, dat zijn dingen die maatschappelijk op een andere manier worden beoordeeld dan in de rechtspraak. Dat is niet uit te leggen, zelfs niet voor mij als strafrechtjurist.' 

Wat is er aan de hand dan?
'Ik ben zelf 25 jaar deeltijdrechter. Ik denk dat het belangrijkste is dat rechters sterk redeneren vanuit het idee dat verkeersdeelnemers hun best doen en af en toe een fout maken. Dat doen u en ik ook: naar links gaan terwijl je niet doorhebt dat iemand naast je rijdt. Meestal loopt het goed af en als het niet zo is, zijn rechters geneigd te zeggen: dat is een fout die we allemaal wel eens maken. Mensen die een auto gebruiken als moordwapen, daar wordt nu niet goed tegen opgetreden.'

'Ik weet uit eigen ervaring - ik ben rechter in deeltijd - dat verkeerszaken een van de moeilijkste zaken zijn om te berechten. Dat komt doordat het menselijke drama's zijn. Je hebt het over een vrachtwagenchauffeur die twintig jaar elke dag foutloos gereden heeft en dan één keer in z'n leven iets over het hoofd ziet en een 16-jarig meisje doodrijdt. Hartverscheurend, voor iedereen. De dader staat ook met tranen in zijn ogen en zegt: geef me alsjeblieft een straf. Dat is de realiteit van het verkeersstrafrecht.'

'Maar juist doordat we dat vaak meemaken, maak ik een verschil tussen hen en de wegpiraten, de roekeloze rijders die het geen fluit uitmaakt wat voor risico's ze nemen. Ik vind dat in die zaken de Hoge Raad (de hoogste rechter) te mild is en te weinig oog heeft voor maatschappelijke realiteit.'

Lees ook: Joyrider zonder rijbewijs krijgt taakstraf voor dodelijk ongeval Van Woustraat

Wat is dan de oplossing? 
'Ons rechtssysteem moet zo ingericht zijn dat het de veiligheid van burgers en de weggebruiker bewaakt. Dus wegpiraten moet je ernstig bestraffen. Mensen die een fout maken, dat is een heel ander verhaal. De wegenverkeerswet maakt nu onvoldoende verschil tussen een menselijke fout maken en mensen die levensgevaarlijke risico's in het leven roepen waarbij mensen doodgereden worden of de kans bestaat dat dat zou kunnen gebeuren. Dat zijn de weggebruikers van wie ik al jaren vind dat het strafrecht daar harder tegen zou moeten optreden.'

De eerste stap om dat te veranderen, is nu gezet. Vorige week maakt minister Blok van Veiligheid en Justitie bekend dat hij bezig is met een nieuwe wet om de maximale straf te verhogen voor een aantal ernstige verkeersdelicten. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval, rijden zonder rijbewijs en gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen. 

Vereniging van Verkeersslachtoffers
De Vereniging van Verkeersslachtoffers is daar blij mee. Na veel aandringen wordt nu een poging gedaan om onderscheid te maken tussen mensen die een fout hebben gemaakt en mensen die moedwillig een risico nemen op een ongeluk, bijvoorbeeld door te appen achter het stuur, tevoren te drinken of drugs te gebruiken of veel te hard te rijden. 

Bestuurslid Jetty van der Werf van de Vereniging van Verkeersslachtoffers: 'Ik ben in 2001 overhoop gereden door een dronken automobilist. Ik heb nog steeds klachten. Ook al was mijn ellende waarschijnlijk hetzelfde geweest, het geeft een heel ander gevoel als het iemand was geweest die gewoon een fout had gemaakt en niet had gedronken. Het is fijn dat de minister met een wetsvoorstel bezig is, we zullen alleen nog wel even geduld moeten hebben voor het echt kan worden ingevoerd.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2tQFx8z'Rechter%20maakt%20te%20weinig%20onderscheid%20tussen%20'foutje'%20en%20wegpiraat'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten