donderdag 22 juni 2017

Kleine reders woest: 'Je kan niet zomaar de spelregels veranderen'

Er hangt de gemeente waarschijnlijk nog een aantal flinke schadeclaims boven het hoofd nu het vergunningssysteem volledig is mislukt.

Het systeem dat in april werd ingevoerd, moet helemaal op de schop. De gemeente werd eerder deze maand al teruggefloten door de Hoge Raad. De uitkomsten van het onderzoek naar de gang van zaken waren vernietigend. 

En dus beraden de gedupeerde reders zich nu op juridische stappen. Zowel de grote rederijen als de kleine nieuwe spelers eisen nu een vergoeding voor de gemaakte kosten en inkomstenderving. Robby van Daalen is zo'n kleine beginner, hij stak al zijn spaargeld in een boot om de rondvaartmarkt op te gaan. 

Lees ook: Reders: 'Wethouder mag best even sorry zeggen'

'Al mijn geld weg'
'Zelf wat ik voor mijn tweeling had gespaard. Ik zag het als een manier om een goede toekomst voor hen op te bouwen. Ik dacht: dit is mijn kans.' En dus ging Robby op zoek naar misschien wel de meest milieuvriendelijkste boot die er te vinden was. 'Als je dit zou zetten, zou je bijna zeker een vergunning krijgen van de gemeente. Maar het blijkt toch niet genoeg te zijn.'

Terwijl hij dacht met de laatste formaliteiten bezig te zijn, kwam er gisteren het nieuws van de vergunningsstop. 'En ik zat daar, ik zag mijn geld in rook opgaan.' En Robby had tot overmaat van ramp ook nog de hele maand volgeboekt.

Lees ook: Wethouder Kock: 'Dit vind ik ernstig, dit kan gewoon niet'

'Je kan niet zomaar de spelregels veranderen als de wedstrijd nog bezig is. Ik wil een voorbeeld zijn ook voor de jongens in m'n buurt. Ik had ze uitgenodigd om te komen werken op de boot. Maar die moet ik nu afzeggen omdat de gemeente wil dat we wachten.'

En dus hoopt Rob dat hij schadeloos gesteld worden, net zoals veel andere kleine reders. Maar ook rondvaartreus Kooij zegt een schadeclaim neer te gaan leggen, zo laat Kooij aan AT5 weten. I

Het zal in totaal de gemeente veel geld gaat kosten, dat staat wel vast. Maar of Van Daalen's rederij straks nog bestaat is de vraag. 

Lees ook: Reacties op rapport rondvaartbranche: 'Dit is een blunder, die moeten we oplossen'

 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2sYMRxY'Je%20kan%20niet%20zomaar%20de%20spelregels%20veranderen'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten