zondag 25 juni 2017

Bloemenverkopers begraafplaats Zorgvlied na 53 jaar weg: 'We gaan ze missen'

Wie weleens op begraafplaats Zorgvlied komt kent ze vast: bloemenverkopers Wil en Ans Schlesinger. Al meer dan vijftig jaar staan ze er iedere zondag met hun kraam. Maar vandaag deden ze dat voor het allerlaatst.

53 jaar geleden begon Wil de bloemenstal samen met zijn opa. En sinds ruim dertig jaar runt hij het stalletje met zijn vrouw Ans. Al die jaren staat hij iedere zondag bij begraafplaats Zorgvlied.

Voorheen had het echtpaar ook een winkeltje in Oost. 'Daar hebben we een hele grote, leuke klantenkring opgebouwd. Dit heb ik er altijd bijgehouden voor de zondag. Ook om later af te bouwen. Maar ook deze tijd zit er op. Ik heb nou 53 jaar volgemaakt hier', zegt Wil.

Manfred Langer 
In de jaren dat Wil werkzaam was in zijn bloemenstal bij Zorgvlied heeft hij veel gezien. Zo was hij erbij toen Manfred Langer van iT werd begraven. Toch heeft Wil maar één allermooiste herinnering: zijn trouwe klanten: 'Op een gegeven moment namen ze meer bloemen mee naar huis als voor de begraafplaats. Want hier staan maar kleine vaasjes en thuis hebben ze gelukkig grote vazen. Staat ook een mevrouw daar, die wil ook geen afscheid van me nemen. Die komt hier alleen maar bloemen halen voor thuis. En zo zijn er zoveel.'

'Het was wel eens tijd'
Wil's vrouw Ans is blij dat haar man nu wat vaker thuis is en ze wat meer tijd voor elkaar en de familie hebben: 'Ik ben wel blij voor hem ja. Dat hij nu stopt. Dat vind ik wel lekker, want ik vind dat hij nou eindelijk wel eens een keertje rust kan nemen als je 75 wordt. Dan is het wel eens tijd.' 

'Altijd even vriendelijk'
Voor veel klanten is het nu wennen. Zij moeten een nieuwe bloemenman zoeken. Veel van hen kwamen vandaag Wil bedanken. 'Ik vind het echt jammer, maar hij heeft er wel recht op hoor want hij is 75. Hij moet ook een keer rust hebben na zes dagen in de week werken', zegt een man.

Een ander: 'Ik denk een jaar of twintig geleden dat we al op de Beukenweg kwamen. Altijd even vriendelijk, altijd even goed. Maar ook geweldige bloemen, dus daar ga je voor terug. We gaan hem zeker missen, want we moeten nu een ander bloemenmannetje zoeken en dat zal denk ik niet meevallen.'

Tranen
Ondanks dat het afscheid Wil zwaar valt kijkt hij ook uit naar de toekomst: 'We gaan het goed invullen. Mijn zus zal versteld staan als ik is een keer op vrijdag op visite kom en het weekend overblijf en niet ga werken. Dat is al heel wat!'

 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2t65obc'We%20gaan%20ze%20missen'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten