donderdag 18 mei 2017

'Ik wil graag bij de politie werken, maar niet zonder hoofddoek'

Mag een agente een hoofddoek dragen? Op die vraag, die werd opgeworpen door hoofdcommissaris Pieter-Jaap , is vandaag zeer verschillend gereageerd.

Zo stelde de PVV Kamervragen, maar er zijn ook voorstanders. 'Ik zelf wil graag bij de politie werken, dat is gewoon zo', zegt een jonge moslima. 'Maar toen hoorde ik dat je geen hoofddoek mag dragen. Daardoor ga ik niet daar werken.'

Maar er zijn ook mensen bang dat de uniformiteit van de politie verdwijnt. 'Ik heb er niks op tegen dat die mensen een hoofddoek of een tulband of dat soort dingen dragen, maar als je bij de politie, leger en brandweer of dat soort instanties gaat dan denk je toch dat je allemaal hetzelfde eruit moet zien. Je moet gelijk overkomen.'

Lees ook: Hoofddoek bij politie-uniform of niet? Politiek is verdeeld

In de Stopera bleek vandaag dat ook de politieke partijen heel verschillend over de kwestie te denken. De VVD, SP en CDA zijn faliekant tegen welke vorm van geloofsuiting dan ook door agenten, maar de PvdA en D66 staan er voor open.

Aalbersberg benadrukte vanmiddag dat hij een 'diverse politie' wil. 'Om er voor onze burgers te zijn als politie. Daarbij moeten we ze begrijpen. En als er dingen zijn die belemmeren dat mensen bij ons komen werken, dan moeten we het daar over kunnen hebben over hoe erg we die belemmering vinden.'

Video #143491



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2qWu2dX'Ik%20wil%20graag%20bij%20de%20politie%20werken,%20maar%20niet%20zonder%20hoofddoek'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten