maandag 22 mei 2017

Herdenkingsbeeld Jos de Rooij in Noord onthoofd: 'Krijg nou de kolere!'

De schok was groot bij buurtgenoten toen 'hun' accordeonist Jos de Rooij vorig jaar plotseling overleed. De mensen van de Van der Pekbuurt besloten hem te eren met een gedenksteen en een standbeeld op het Mosplein. Maar het houten beeld is vannacht onthoofd.

De buurt is woest: 'Ik zat bij de kapper en toen had ik zoiets van: "Krijg nou de klere, wat is hier gebeurd?" En toen ben ik me toch kwaad geworden, ik had het niet meer', vertelt Nel. Buurtbewoner Luuk : 'Blijf van die spullen af, ik vind het heel jammer dat ze er aan zitten. Je moet er op zijn Amsterdams gezegd met je poten vanaf blijven.' 

abc5media_image_1

De Rooij, van oorsprong uit De Pijp, werd verliefd op Noord en speelde iedere zaterdag op zijn accordeon op het Buikslotermeerplein. Hij overleed plotseling in april vorig jaar. 'Hij was zoveel meer dan een zanger, hij deed ook heel veel voor de buurt. Hij was er voor iedereen, stond altijd klaar. Als je vertelde dat je een feestje had, kwam hij langs met zijn accordeon.'

Lees ook: 'Het was geweldig om met Jos de Rooij te zingen'

De Rooij werd na zijn overlijden geëerd met een gedenksteen op het Mosplein, daar kwam dit jaar het houten beeld bij. Hij stond er dus maar kort maar hoorde al echt bij de buurt. Luuk: 'Ja, ik groette hem wel even als ik langskwam. "Hoi Jos", elk keer.' 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2qPxHaE'Krijg%20nou%20de%20kolere!'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten