vrijdag 19 mei 2017

Directeur Leger des Heils na vijftig jaar met pensioen: 'Ik zat in een topstad'

Vijftig jaar lang was Henk Dijkstra werkzaam bij het Amsterdamse Leger Des Heils. Het begon allemaal met een baantje op het hoofdkwartier, maar Henk groeide uit tot uithangbord en algemeen directeur in de stad.

Vandaag werden er herinneringen opgehaald, want, Henk gaat met pensioen. 'Ik ben er een beetje ingerommeld', bekent Henk. 'Maar de dak- en thuislozen hebben al snel m'n hart gestolen. Je moet er gewoon een beetje een grote bek voor hebben.'

Een ruwe wereld, maar Henk kan zich maar één gewelddadig incident heugen. 'Helemaal aan het begin van m'n carrière kreeg ik een keer een klap in m'n gezicht van een cliënt die geld van me wilde. Toen heb ik 'm, in een reflex, dwars door een glazen deur geslagen.'

Trots is Henk vooral op de manier waarop Amsterdam het afgelopen jaar omging met de grote vluchtelingenstroom die ons land overspoelde. 'Daar waren duizend vrijwilligers bij betrokken. Hoe we dat met z'n allen hebben gedaan, als énige stad zonder gezeik, daar mag Amsterdam trots op zijn. Ik zat in een topstad.'

Gouden medaille
Als dank voor zijn jarenlange inzet kreeg Henk vandaag ook nog eens de Gouden Medaille van de stad Amsterdam. Dit is de hoogste onderscheiding die de stad te bieden heeft. De medaille werd voor het laatst uitgereikt in 2013.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2q3KUL6'Ik%20zat%20in%20een%20topstad'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten