woensdag 29 maart 2017

Verdachte ontvoering Insiya: 'Ik lag daar in het bloed op straat'

De Amerikaan die er van wordt verdacht mee te hebben geholpen aan de ontvoering van Insiya, Robert B., heeft vandaag in de rechtbank een emotioneel verhaal opgehangen. Bij justitie ging het verhaal er echter niet in. De Officier van Justitie denkt dat er voldoende bewijs ligt om B. langer vast te houden. De rechter ging hier in mee.

Robert B. wordt er van verdacht geweld te hebben gebruikt bij de ontvoering van Insiya in september vorig jaar in Watergraafsmeer. Hij werd later op straat door buurtbewoners overmeesterd en tegen de grond gewerkt. 'Iedereen in Nederland heeft mij op de straat zien liggen, overmeesterd door buren. Ik lag daar in het bloed, verder niemand. En het OM zegt dat ík geweld toepaste. Dat is niet waar', zei B. vandaag huilend tegen de rechter.

Lees ook: Zaak Insiya vandaag opnieuw voor de rechter

Taser
De Amerikaan droeg een taser en tiewraps bij zich. Het DNA dat is aangetroffen op die taser wordt momenteel nog onderzocht. Volgens justitie werd Robert B. op het laatste moment vanuit Amerika ingevlogen om de oma van Insiya in bedwang te houden. Het meisje werd ontvoerd uit het huis van haar oma. Zelf zegt B. dat hij er van overtuigd was dat hij iets goeds deed voor de vader van Insiya, terwijl hij de peuter met geweld uit de woning haalde.

Lees ook: Ruim 13.000 steunen moeder ontvoerde Insiya

'Mijn zoontje smeekt me om geld'
Tijdens de pro-formazitting vandaag begon B. ook nog over zijn eigen kindje. Zijn vrouw woont samen met zijn driejarige zoontje in Colombia. 'Ik had mijn zoontje aan de lijn. Hij smeekte me om geld. Ik kan dat niet regelen als ik vastzit', zegt B. 'Mijn achtergrond spreekt voor zich. Er gaat informatie rond over mij die niet klopt, en dat blijft tegen mij gebruikt worden', beklaagt hij zich. 

Lees ook: Ontvoering peuter Insiya tot in detail voorbereid

Langer vast
De rechtbank besloot aan het eind van de zitting dat verdachte Robert B. langer vast blijft zitten. 'De situatie ziet er niet gunstig voor u uit', voegt de rechter hier aan toe.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2nLDfTV'Ik%20lag%20daar%20in%20het%20bloed%20op%20straat'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten