vrijdag 31 maart 2017

Groot tekort aan woningen voor ouderen: 'Ik weet niet hoe lang ik het hier nog volhou'

Er is een groot tekort aan aangepaste ouderenwoningen in de stad. Ouderen die niet meer goed ter been zijn en een woning op de begane grond zoeken, óf een gelijkvloerse woning nodig hebben, staan soms jarenlang op de wachtlijst.

Het aantal woningzoekenden is bijna drie keer zo groot als het aanbod. 'Alles is wegbezuinigd', stelt Partij voor de Ouderen-raadslid Wil van Soest. 'Omdat de oudere zo lang mogelijk zelfstandig thuis moet blijven wonen. Maar mensen die dat willen hebben wel een aangepaste woning nodig. Er zijn 3600 zoekenden en maar 1200 woningen. Dan weet je waar het probleem zit.'

En die situatie levert, vanzelfsprekend, problemen op. Voor mevrouw Metz bijvoorbeeld, die drie hoog in de binnenstad woont. 'Ik ben 75, dus dan komen de kwalen. Inmiddels moet ik vaak met een stok lopen dus de trappen beginnen me op te breken. Ik weet niet hoe lang ik het nog volhoud, mijn kwaal is progressief. Misschien nog een half jaar?'

Bijbouwen
Wordt er dan niks aan de situatie gedaan? 'Jawel', stelt wethouder Ivens (Wonen). Zo wordt er stevig bijgebouwd. 'Maar dit is voor de hele Amsterdamse bevolking van belang. Ouderen krijgen al voorrang en 90% van alles wat door corporaties gebouwd wordt is aanpasbaar. Maar we experimenteren ook, met woningruilen bijvoorbeeld. Dan hou je hetzelfde aantal woningen, maar komen ouderen wel beter terecht. '



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2oGVlnB'Ik%20weet%20niet%20hoe%20lang%20ik%20het%20hier%20nog%20volhou'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten