zondag 26 februari 2017

Tieners runnen succesvolle bijlesschool in Zuidoost: 'We moeten uitbreiden'

In Zuidoost is een school die gerund wordt door drie tieners. De directrice is dertien jaar, en de twee docenten vijftien. Iedere zondagmiddag tovert het drietal hun woning om tot bijlesschool Makandra, Surinaams voor 'samen zijn'.

Het begon ooit met bijles geven aan één iemand, maar inmiddels telt de school dertien leerlingen. 'Je ziet ook dat ze vlotter zijn, sneller werken. Je kan ze zien bloeien en dat is goed om te zien', vertelt lerares Jemyra. 

Om de kinderen goed les te kunnen geven, draagt iedereen in het gezin een steentje bij. 'Ik vind koken leuk en nu de kinderen ook het schooltje zijn begonnen ben ik automatisch aangesteld als kokkin van de school. Dat vind ik ook hartstikke leuk. Ik doe het met liefde', zegt moeder Ingrid.

Ook ouders van de kinderen zijn enthousiast. Volgens hen werkt de leeftijd van de tieners juist in het voordeel van hun kinderen: 'Ik denk het beter is dan een kind iets aanneemt van een ander kind, dan wanneer ik ze het zou moeten uitleggen.'

De jonge docenten zijn populair, er is zelfs een wachtlijst. Als het aan de tieners ligt, wordt de school zo snel mogelijk uitgebreid. 'Er zijn te veel kinderen al voor één kamer. Dus we moeten uitbreiden en zoeken naar een andere ruimte', aldus Jemyra

Via de website van de school kan je je aanmelden en meer informatie vinden. 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2lJtRPe'We%20moeten%20uitbreiden'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten