maandag 27 februari 2017

Amsterdamse game is wereldwijde hit: 'Heel erg lang zitten pielen aan de glinstering van sneeuw'

Het begon ooit als klein bedrijfje in videogames, maar nu is het een van 's werelds grootste game-ontwikkelaars: Guerilla Games aan de Herengracht. Onlangs brachten ze weer een nieuw spel op de markt en ook nu krijgen ze wereldwijd alleen maar lovende commentaren.

De game in kwestie, Horizon Zero Dawn, werd de afgelopen zes jaar ontwikkeld in het Amsterdamse grachtenpand van Guerilla Games. 'Het speelt zich duizend jaar in de toekomst af', vertelt community manager Jeroen Roding. 'De natuur heeft de aarde weer terugveroverd.'

Honderden programmeurs
Om het spel te maken is een enorm budget beschikbaar gesteld door moederbedrijf Sony. Om welk bedrag het precies gaat blijft geheim, maar het gaat om minimaal 45 miljoen euro. Voor dat geld werkten, op het hoogtepunt, zo'n 350 mensen aan het spel. Horizon Zero Dawn is de grootste mediaproductie die ooit uit Nederland is voortgekomen.

Het resultaat mag er zijn. De (internationale) kritieke zijn lovend. 'Op deze manier aandacht krijgen, maar ook een titel neerzetten die op grote schaal wordt omarmd. Dat doet wel iets met de mensen die hier werken', stelt Roding.



Pielen
Maar wát maakt dit spel dan zo goed? 'Zodra je 'm aanzet is het grafische geweld indrukwekkend. Dat valt het meeste op. Guerilla is denk ik een van de meest hoogstaande technische en grafische developers ter wereld', meent Game Kings-redacteur Jan Johan Belderok. 'Het is de mooiste game die ik ooit heb gespeeld.'

Aan dat 'grafische geweld' is dan ook hard gewerkt. 'De glinstering van sneeuw. Daar hebben we heel erg lang aan zitten pielen,' vertelt Senior VFX artist Felix van den Bergh. 'Maar uiteindelijk is het toch gelukt.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2lMLy0B'Heel%20erg%20lang%20zitten%20pielen%20aan%20de%20glinstering%20van%20sneeuw'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten