vrijdag 30 december 2016

Sinan Can: 'Ik zie verzoeningspogingen in Turkse gemeenschap nu nog mislukken'

De gevolgen van de mislukte staatsgreep in Turkije waren dit jaar ook goed te merken in Amsterdam. 'Ik zag hoe familieleden tegenover elkaar kwamen te staan.'

In Amsterdam in 2016 blikt AT5 vrijdag, onder meer, terug op de couppoging in Turkije. Journalist Sinan Can vertelt over zijn ervaringen met de gebeurtenissen van juli dit jaar en hoe de couppoging ook door-echode in Amsterdam. 

'Tijdens de coup was ik in Libanon', vertelt Can. 'Toen ik uiteindelijk terugkeerde in Nederland merkte ik al snel de gevolgen. Er was ontzettend veel spanning, vooral in Amsterdam. Ik kwam hier bijvoorbeeld iemand tegen die me vertelde dat haar vader niet meer met haar sprak. Zei had wat sympathie voor de Gülen-beweging, hij niet. Dus niet alleen de gemeenschap kwam tegenover elkaar te staan, ook binnen families gebeurde dit. Ik heb wel tien van dit soort voorbeelden.'

Lees ook: Turkse Amsterdammers in discussie: 'Overheid moet van ons afblijven'

Dat de situatie in Turkije ook in Nederland zo heftig werd beleefd probeert Can te verklaren. 'Dit is in het verleden vaker gebeurt natuurlijk. Kijk naar eerdere spanningen tussen Turken en Koerden, alevieten en soenieten. Turken zijn heel erg gefocust op hun thuisland, ze hebben er een heel sterke band mee. En, ik wil niet generaliseren, maar het zijn vaak emotionele mensen. (...) Al die spanningen die daar spelen, komen ook hier. En dat ettert nu nog door, volgend jaar ook.'

Verzoening lukt nog niet
Maar wat is dan de manier om de Turkse gemeenschap in Nederland weer om tafel te krijgen met elkaar? 'Dat kan volgens mij alleen maar als er drieduizend kilometer verderop rust ontstaat', stelt Can. 'Ik zie nu nog dat mensen die verbindende pogingen wagen om mensen met elkaar te laten praten falen. Ik merk dat het allemaal min of meer mislukt, omdat de mensen er nog geen zin in hebben en omdat men toch nog te veel bezig is met wat er daar gebeurd. De gebeurtenissen met bijvoorbeeld de Russische ambassadeur (Andrei Karlov werd onlangs in Ankara doodgeschoten door een 22-jarige oud-politieman red.) levert ook weer extra spanning op.'

 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2hTwrxH'Ik%20zie%20verzoeningspogingen%20in%20Turkse%20gemeenschap%20nu%20nog%20mislukken'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten