dinsdag 27 december 2016

Kickbokser Aleide Lawant na behalen wereldtitel: 'Halve leven over gedaan'

Het was geen wereldnieuws, maar wel een prestatie van wereldformaat. De 32-jarige Aleide Lawant werd deze maand wereldkampioen kickboksen in de klasse tot 61 kilogram in Abu Dhabi. 'Ik heb er m'n halve leven over gedaan om dit te behalen.'

'Het voelde heel gek. Je bent zo lang bezig en dan ineens is het zo ver', vertelt ze in haar sportschool in Zuid. 

Dat Aleide ooit nog wereldkampioen zou worden is niet vanzelfsprekend. Ze heeft een aantal bewogen jaren achter de rug. 'In 2013 had ik een wedstrijd gevochten in Amerika. Toen zat alles in de lift. Toen kreeg ik eerst de ziekte van Pfeiffer. Dat was een behoorlijke klap en was ik er een jaar uit. Toen dacht ik er net uit te komen en pleegde mijn vriend zelfmoord.'

Haar vriend, ook een vechtsporter, bleek zwaar depressief. 'Het was natuurlijk een sprookjesbeeld, twee fighters samen. Zo was het ook begonnen, alleen is het in een totale nachtmerrie geëindigd.' Haar omgeving had na dit alles geen rekening meer gehouden met de wereldtitel.

Volgens Aleide hangt de dood van haar vriend samen met het behalen van haar wereldtitel. 'Het zit heel erg in elkaar verbonden. Ik hoop dat hij meegekeken heeft.' De kersverse kampioen wil nog eenmaal volgend jaar haar wereldtitel verdedigen en gaat dan met pensioen.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2ieldaG'Halve%20leven%20over%20gedaan'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten