donderdag 29 december 2016

Floradorp is weer aan het stapelen voor het vreugdevuur

Het einde van het jaar betekent ook dat bewoners in Floradorp in Noord weer druk bezig zijn met het opbouwen hun traditionele nieuwsjaarsvuur.

De mannen die het stapelwerk vroeger deden mogen inmiddels toekijken met een biertje. Zij hebben het werk nu doorgegeven aan hun zoons. 'Ja, dat is gewoon een traditie. Sinds dat ik weet dat er vuurwerk en oud en nieuw is weet ik dat het vuur hier is. Dus daar ben ik mee groot geworden', aldus een van die zoons. 

Jatten
De bomen werden vroeger stuk voor stuk aan de deur opgehaald, tegenwoordig halen ze de overgebleven bomen op bij verschillende tuincentra. Toch is het verzamelen van de bomen en het bouwen van de brandstapel iets wat generatie op generatie gaat. Bobby is er een van: 'Ik was nog zo'n lilliputter, en toen heb van hun geleerd om kerstbomen jatten, hahaha ja toch.' 

Auto's
Toch draagt de vorige generatie ook nog zijn steentje bij. Tussen het harde werken door moet er ook gegeten worden. Lucien staat in de keuken: 'Ik heb jarenlang meegeholpen bomen te jatten in andere dorpen. Maar ja toen was het nog met autobanden, bankstellen, hele auto's gingen er nog op. Dat was ook een traditie, elk jaar een auto erop. Dat gebeurt niet meer, we zijn wat rustiger geworden.'

 Op 31 december is de stapel is weer metershoog. Na middernacht gaat de brand erin.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2ic1l7u
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten