dinsdag 29 november 2016

Daklozen in voormalige gevangenis: 'Beter dan de straat, het is wel warm'

Vanwege de vrieskou mogen daklozen weer naar de winterkoudeopvang. Dit jaar is die voor het eerst gevestigd in de oude gevangenis in de Havenstraat.

Vanaf 16.30 uur kunnen dak- en thuislozen hier iedere dag naar binnen voor een douche, warme maaltijd en ontbijt. De locatie is voor sommige wel even wennen. 'Dit weet ik nog, dit was een zware criminelengebouw', aldus een van de daklozen. 'Nu moeten we hier slapen. Ik zal afzien, maar het is beter dan de straat. Het is wel warm.' 

Lees ook: Winterkoudeopvang vanaf maandag weer open voor daklozen

Toen de winterkoudeopvang nog niet open was probeerde hij op allerlei manieren warm te blijven. 'Soms had ik sleutels gekopieerd van mijn familieleden, neven bijvoorbeeld. Dan sliep ik in hun auto voordat zij gingen werken.'

Macaroni
De eerste nacht maakten 128 dak en thuislozen gebruik van de opvang. Volgens Sara van der Veer van het Leger des Heils werd het avondeten goed ontvangen. 'Ik weet dat ze gisteravond vooral heel blij waren met de warme hap. Ik heb nog geen kritiek gehoord op de macaroni die we toevallig hadden.'

De winteropvang is nog open tot 1 april.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2gh7Kxj'Beter%20dan%20de%20straat,%20het%20is%20wel%20warm'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten