zaterdag 22 oktober 2016

Indiaas festival strijkt neer in Amstelveen: 'Ik kan niet tegen heet eten'

Een paar jaar geleden werd Amstelveen nog weleens het Japan aan de Amstel genoemd. Tegenwoordig hebben de Indiërs de Japanners verslagen als grootste groep expats. Er wonen nu meer dan 3000 Indiërs, een groei van 64 procent vergeleken met zes jaar geleden.

Je waant je even in India, maar het is toch echt Amstelveen. Met veel pittig eten en traditionele Indiase dans vieren ze vandaag het feest van de lichtjes. Het Diwali Festival. 'Het symboliseert de overwinning van goed over kwaad, althans traditioneel gezien. Maar nu is het een tijd waarin mensen elkaar opzoeken, veel eten en vuurwerk afsteken', zegt een bezoeker van het festival.

Steeds meer van dit soort evenementen vinden plaats in Amstelveen. Indiers trekken massaal naar de stad vanwege de goede scholen, de mooie huizen en toch ook omdat het er niet zo druk is als Amsterdam. 'Het is overal dichtbij. De luchthaven en werkplek zijn lekker dichtbij', zegt de bezoeker over Amstelveen. 'Het is een rustige woonplek. Amsterdam is voor het weekend', zegt een ander.

Zo kwam Kahn, de eigenaar van een Indiase winkel 25 jaar geleden in Amstelveen wonen. Hij en zijn familie zijn blij met de komst van Indiërs. Tien jaar geleden, toen hij de winkel begon, was dit wel anders. 'Tuurlijk! Toen we begonnen had ik een omzet van 20 euro per dag. Langzaam groeide dat en nu heb ik een goede omzet', zegt de winkeleigenaar. 

Voor andere Amstelveeners is het soms best wennen. 'Voor ons is het een beetje vreemd, dat eten. Want als het een beetje scherp is, lust ik het niet. Dan vind ik het niet lekker. Ik kan niet tegen heet eten. Maar het zijn aardige mensen, groeten vriendelijk en ik heb er verder geen moeite mee. Hele aardige mensen.'

Morgen maakt het Diwali Festival plaats voor een heus Japans evenement, want ook Japanners weten Amsetveen nog altijd te vinden.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/2dwNXcY'Ik%20kan%20niet%20tegen%20heet%20eten'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten