donderdag 30 juni 2016

Studenten en statushouders wonen kriskras door elkaar: 'Je krijgt er zelf ook iets voor terug'

In het nieuwe wooncomplex Startblok Riekerhaven wonen statushouders en studenten kriskras door elkaar: 'Je krijgt er ook iets voor terug.'

Het complex werd gisteren officieel in gebruik genomen. In het gebouw in Nieuw-West is gekozen voor een mengvorm. Zowel de statushouders als de studenten zien wel voordelen in het delen van het gebouw.  'Ik kom uit Syrië en ben hierheen gevlucht vanwege de oorlog', vertelt bewoner Ali Hamzeh. 'Ik wil plannen maken voor mij en m'n familie. Ik ben nu een Amsterdammer ja'

Van de 550 bewoners is ongeveer de helft statushouder. Vooral vluchtelingen uit Syrië en Eritrea zijn in het complex aan een woning geholpen. 'Ze wonen écht door elkaar heen', vertelt Achmed Baadoud van stadsdeel Nieuw-West. 'Ze koken met elkaar en doen samen de was. Studenten begeleiden de statushouders bij het zoeken naar werk, sporten of het bezoeken van een bibliotheek bijvoorbeeld. ' 

'Ik vind het mooi dat je er zelf ook iets voor terugkrijgt', stelt bewoonster Mirthe van Hee. 'Dat zij je weer een taal, of iets van hun cultuur leren.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/29aEh4G'Je%20krijgt%20er%20zelf%20ook%20iets%20voor%20terug'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten