maandag 30 mei 2016

'Marokkaan of Nederlander? Ik ben soms Chinees. Maar in beginsel Amsterdammer'

Het AT5-discussieprogramma Gespreksstof duikt volgende week in de wereld van de Marokkaanse Amsterdammer.

Want hoe is het eigenlijk om anno 2016 Marokkaan te zijn in Amsterdam? We spreken onder meer met Ismael el Maimouni. 23 jaar oud en woonachtig in West.

Over de vraag of hij zich meer Marokkaan of Nederlander voelt denkt Ismael even na. 'Ik voel me in beginsel mens', stelt hij. 'Af en toe Chinees, Japans, Turks, of Nederlander. Maar in beginsel Amsterdammer. Dat is je uitgangspunt om je van alles en nog wat te kunnen voelen.'

Hotel
Persoonlijke ervaring met racisme of discriminatie heeft hij niet. 'Maar ik herken het in hokjes denken en de stereotypering. Dat werk.' Zo hing Ismael eens met een vriend in de lobby van een hotel waar hij verbleef. 'Toen wilde een medewerker onze kaarten even zien. Om te controleren of wel wel gasten waren. Dat voelt dan heel aanvallend.'

'Dat ergert me wel. Natuurlijk.' Vervolgt Ismael. 'Ik bén niet alleen Marokkaan, ik ben ook Nederlander en Amsterdammer. Ik zet me in voor de stad, betaal m'n centen. Misschien wel meer dan de gemiddelde Amsterdammer of Nederlander. Ik heb m'n pas laten zien en direct uitgecheckt. Om een statement te maken. En geloof het of niet, de manager barstte bijna in huilen uit. Het speet hem heel erg.'

Werk
Veel jonge Marokkaanse Amsterdammers hebben moeite met het vinden van een passende baan of stage. 'Ik ben een aanpakker, vol initiatief. Lukt het niet op de ene manier, dan probeer ik het op een andere manier. Desnoods honderd keer', stelt Ismael. 'Maar ik weet dat er veel jongeren zijn die na één of twee keer de handdoek in de ring gooien. Of ik het slap moet noemen? Hoe ik er in sta wel. Maar na tien of twintig keer solliciteren? Dan ga ik meer begrip tonen voor die jongeren.'

Gespreksstof: 31 mei, 17.30, 19.30 en 23.30 uur op AT5 en AT5.nl/gespreksstof



from AT5 - nieuws http://ift.tt/1UdNlSO'Marokkaan%20of%20Nederlander%3F%20Ik%20ben%20soms%20Chinees.%20Maar%20in%20beginsel%20Amsterdammer'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten