dinsdag 31 mei 2016

Fayza zat 8 jaar opgesloten in de Vrolikstraat, tot ze van het balkon sprong

In Amsterdam wonen naar schatting zo'n 300 verborgen vrouwen. Vrouwen die door bijvoorbeeld hun man thuis opgesloten worden en bijna geen contact mogen hebben met de buitenwereld.

Maandagavond werd er in het Volkshotel een conferentie gehouden. Daar sprak ook Fayza Oum'Hamed, die acht jaar lang in Oost werd opgesloten door haar toenmalige man. Op haar 15e wordt de Marokkaanse Fayza uitgehuwelijkt door haar ouders aan een Marokkaanse man die in Amsterdam woont. Al vanaf de eerste dag wist ze dat het niet goed zit, maar jarenlang kon ze niets doen. 

Vrolikstraat
In al de jaren dat Fayza met haar man in een huis in de Vrolikstraat in Oost woont, mag zij geen contact hebben met anderen. Ook haar schoonfamilie buit haar uit en behandelt haar als slaaf. 'In die acht jaar heb ik te maken gehad met huiselijk geweld, onderdrukking, verkrachting en vernedering. Dat heeft me heel erg beschadigd.' 

Balkon
'Na acht jaar was ik zo op zowel lichamelijk als geestelijk, ik was alleen in Nederland,  ik had hier geen familie, ik sprak de taal niet en ik had geen vrienden. Ik zag geen uitweg meer. Toen heb ik een poging gedaan om een einde te maken aan mijn leven. Ik wilde ontsnappen aan de gevangenis.' Fayza springt van haar balkon maar overleeft de val.

Blijf-van-mijn-lijfhuis
Door de sprong van trekt Fayza de aandacht van de hulpinstanties en wordt ze samen met haar kinderen ondergebracht in een Blijf-van-mijn-lijfhuis. Iets wat ze al veel eerder had willen bereiken: 'Ik kwam een keer bij de huisarts en moest alleen maar huilen en er kwam geen woord uit mijn mond.  Ik hoopte dat hij iemand zou inschakelen die de taal sprak zodat ik uit kan leggen wat er aan de hand was.'  In haar boek De Uitverkorene roept Fayza de hulpverleners dan ook op om signalen die worden afgegeven, beter te interpreteren.

Fayza heeft inmiddels samen met haar twee kinderen een nieuw leven opgebouwd in Rotterdam.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/25wzf73
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten