dinsdag 29 maart 2016

Stationsrenovatie Oostlijn: wat gaat er gebeuren?

Het GVB gaat vanaf vandaag zestien metrostations aan de Oostlijn aanpakken. De stations op de 40-jarige Oostlijn moeten lichter en ruimer worden, maar wat betekent dit per station voor de reizigers?

Omwonenden moeten rekening houden met geluidsoverlast en het duurt zo'n twee jaar voordat alles af is, maar dan heb je ook wat. De stations krijgen lichte ruimtes, liften, extra roltrappen bij drukkere plekken en ze moeten vooral een moderne uitstraling krijgen. Maar wat is de planning nou per station? Een overzicht.

Holendrecht (maart 2016)

De verbouwing van Holendrecht is het startsein van de 'grote schoonmaak.' Zoals eerder gemeld wordt dit station in fases aangepakt. Eerst - vandaag dus - gaat de noordelijke ingang drie maanden dicht, daarna de toegang naar het AMC. Duur van de operatie: zes maanden, van eind maart tot eind september.

Van der Madeweg & Amsterdam Centraal (juni/juli 2016)
Terwijl er nog gewerkt wordt aan Holendrecht, worden ook stations Van der Madeweg en het Centraal Station aangepakt. Respectievelijk duurt dat zes en acht maanden: van juni 2016 tot april 2017. Ook hier wordt in fases gewerkt.

Gaasperplas (oktober 2016)
Station Gaasperplas is een geval apart, want dit station sluit helemaal. Dit heeft te maken met het feit dat Gaasperplas maar één ingang heeft. Lichtpuntje is dat deze verbouwing 'maar' zes weken duurt. Het GVB zet vervangende bussen in voor gestrande reizigers.

Reigersbos & Waterlooplein (oktober 2016)
Tegelijkertijd met Gaasperplas gaan ook de stops Reigersbos en Waterlooplein in oktober 2016 in verbouwing. Reigersbos duurt een maandje of drie, Waterlooplein een dik half jaar. De stations blijven tijdens de verbouwing gewoon bereikbaar.

Spaklerweg, Bullewijk & Wibautstraat (december 2016/januari 2017)
Ook hier geldt dat de stations gewoon open blijven en dat er in fases wordt gewerkt. Alle drie de stations gaan een dik half jaar in verbouwing, tot ongeveer juni 2017.

Nieuwmarkt & Strandvliet (april 2017)
Ook deze twee stations gaan een tijdlang aangepakt worden, namelijk zo'n zes maanden. Nieuwmarkt wordt in april 2017 aangepakt, Strandvliet in juni. De stations blijven gewoon deels geopend voor publiek.

Weesperplein (juli 2017)
Weesperplein - één van de drukste stations aan de Oostlijn - wordt het langst aangepakt, namelijk zo'n negen maanden. Er komen extra roltrappen, vides worden opengebroken en er moet meer licht komen. Het station bij de drukste locatie van de Hogeschool van Amsterdam wordt dus flink onder handen genomen, en reizigers moeten rekening houden met wat overlast. Onbereikbaar zal het drukste station van de Oostlijn nooit zijn, maar men kan wat hinder ervaren. 

Venserpolder & Verrijn Stuartweg
Nogmaals twee stations die net als Gaasperplas volledig dicht gaan vanwege het ontbreken van meerdere ingangen. Het GVB zet bussen in om reizigers op hun bestemming te brengen. Er zit wel een flinke tijd tussen de twee verbouwingen. De Venserpolder start in juli 2017 en de Verrijn Stuartweg drie maanden later.

Diemen-Zuid & Gein (november 2017)
En dan - als alles goed is gegaan - moeten de laatste twee station verbouwd worden. Gepland is dat Diemen-Zuid, Gein en Weesperplein allemaal tegelijkertijd rond half april 2018 af zijn. Zes maanden dus voor deze twee stations en geen noemenswaardige overlast.

Handige timeline nodig om het allemaal beter te snappen? Check hier een uitgebreid overzicht.



from AT5 - nieuws http://ift.tt/1LWnIZw
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten