vrijdag 29 januari 2016

'We hebben de verplichting om vluchtelingen een en ander uit te leggen'

Het is al uitgesteld naar april, maar het komt er wel. Een vluchtelingenopvang voor vierhonderd vluchtelingen in Amstelveen.

Hoewel er geen aanleiding is voor extra veiligheidsmaatregelen, laat de burgemeester wel meer politie rondrijden. Er worden twee wijkagenten vrijgemaakt die zich fulltime met de vluchtelingen en de Joodse gemeenschap bezighouden. Die laatste verwelkomt de vluchtelingen, maar benadrukt dat de gemeente ook moet kijken naar 'opvoeding'.

'Laat ik één ding voorop stellen, ik heb niet gehoord binnen de Joodse gemeenschap 'ik wil geen vluchtelingen in m'n achtertuin', dat speelt niet.' Aldus opperrabbijn Binyomin Jacobs. Maar dat betekent niet dat er bij een deel van de Joodse gemeenschap in Amstelveen geen zorgen bestaan over de veiligheid. Ook die geluiden komen bij opperrabijn Jacobs terecht. 'Er zijn sommige mensen bezorgd over een verhoogd risico. Dat mag. Ik denk dat de overheid hierin, of dat nou lokaal of landelijk is, een taak heeft ons gerust te stellen en uiteraard de maatregelen te treffen die vereist zijn '

Lees ook: Amstelveen wil 400 vluchtelingen opvangen

Op dit moment is er geen aanleiding om extra maatregelen te treffen. Wel gaat er straks extra politie patrouilleren. De burgemeester zet vooral in op de rol van de wijkagent. 'Er zijn twee wijkagenten specifiek als contactpersoon vrijgemaakt. Mocht er iets zijn, is er iemand 24/7 voor ze beschikbaar,' stelt burgemeester Mirjam van 't Veld. 

Opperrabijn Jacobs maakt zich vooral zorgen over de verschillende normen en waarden. Hij vindt dat er te veel gefocust wordt op bed, bad en brood. En te weinig op opvoeding. 'Wij hebben de verplichting om die mensen die hier komen op te voeden en een en ander uit te leggen. Je komt hier in Nederland, een multiculturele samenleving, wat betekent dat? Dat betekent datje mij mag proberen te bekeren, ik zal daar niet op ingaan want dan ben ik m'n baan kwijt, maar ik heb het recht om te weigeren. En dan betekent niet dat je mij dan mag doden, maar je zal gewoon met me verder moet gaan,' aldus Jacobs.

Lees ook: Bezoeker informatieavond vluchtelingen Amstelveen: 'Mijn wijk verdedigen'

De burgemeester zegt dat daar, juist in Amstelveen, veel aandacht voor zal komen. 'Je kunt mensen dingen vertellen, maar dan gaat het nog niet leven. Je wil dat mensen dingen samen met elkaar gaan doen. Dus wat de synagoge hier heeft aangegeven, dat er ook vluchtelingen langs mogen komen om te zien hoe het er hier aan toe gaat. Ja, dat zijn hele belangrijke aspecten.' 

De vierhonderd vluchtelingen kunnen vanaf 25 april in Amstelveen terecht. 



from AT5 - nieuws http://ift.tt/1m1xVHp'We%20hebben%20de%20verplichting%20om%20vluchtelingen%20een%20en%20ander%20uit%20te%20leggen'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten