zaterdag 26 december 2015

Syrische vluchteling die drenkeling redde: 'Dit is het minste dat ik terug kan doen'

De Syrische man die gistermiddag een drenkeling uit het water bij het Stationsplein redde, vond dat dit het minste was wat hij terug kon doen. ' Nederland heeft zoveel voor mij gedaan. Dit is het minste dat ik terug kan doen.'

Muhssen Alwais zag gisteren bij het Stationsplein een man in het water liggen, hij twijfelde geen moment en sprong het water in om de man te redden. Volgens de politie was hij net op tijd, anders had de drenkeling het niet gered.

Lees ook: Syrische vluchteling redt man uit water bij Centraal Station

'Ik gooide mijn spullen op de grond. In het water werden we allebei zwaar, het was diep. Mijn vriend Nivaal Kchka gooide het touw en redde onze levens', vertelt Alwais voor de camera van AT5.  'Mijn kleren zijn nog steeds nat. Dit is het touw dat mijn leven heeft gered. Mijn vriend gooide dat naar mij toe.'

Alwais kwam anderhalf jaar geleden uit Syrië gevlucht op een klein bootje met veertig man aan boord. Hij weet als geen ander hoe gevaarlijk het water kan zijn. Toch twijfelde hij geen moment. 'Als mens moet je soms gewoon in actie komen en iemand helpen. Vooral ook in Nederland, ze hebben veel voor mij gedaan. De overheid, de koning en koningin, de Nederlanders die zo vriendelijk zijn en ons elke dag helpen. Dit is het minste dat ik terug kan doen.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/1mjLSAQ'Dit%20is%20het%20minste%20dat%20ik%20terug%20kan%20doen'
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten