maandag 28 december 2015

Einde aan uitval metro's met nieuw veiligheidssysteem GVB

Het zou het einde moeten zijn van al die vertraagde en uitgevallen metro's, de vervanging van het verouderde veiligheidssysteem. En het brengt nog meer voordelen mee, zo meent het GVB.

Het huidige systeem is inmiddels 30 jaar oud en dus hard aan vervanging toe, grote storingen zoals die van 29 oktober moeten dan tot het verleden behoren. 'Dat was echt rampzalig voor de reiziger want twee metrolijnen konden niet rijden in de ochtendspits', vertelt GVB-woordvoerder Eric Bosman. 

Door het nieuwe systeem wordt het ook mogelijk dat metro's door de sensoren dichter op elkaar gaan rijden. 'Dat betekent dat de frequentie van metro's omhoog kan, we kunnen vaker gaan rijden en dus meer vervoeren.' Het zou technisch gezien zelfs mogelijk kunnen zijn dat de metrobestuurder overbodig wordt. 'In de eerste plaats kiezen we ervoor om de metro zo veilig mogelijk te maken, dat betekent ook dat de belangrijke rol van de bestuurder gewoon overeind blijft.'

Het nieuwe systeem moet voor de opening van de Noord/Zuidlijn ingevoerd worden, tot die tijd kunnen er nog wel vertragingen voorkomen. 'Onze metro's moeten worden omgebouwd voor dit nieuwe veiligheidssysteem. Dat betekent dat we wat krapper in ons materiaal zitten en dus kan de reiziger dat wel gaan merken.'



from AT5 - nieuws http://ift.tt/1meq22q's%20met%20nieuw%20veiligheidssysteem%20GVB
via IFTTT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten